Jaroslav HALA
Stručný životopis do roku 1939

Jaroslav Hala se narodil 26. 5. 1914 ve Vizovicích. Ze tří sourozenců byl nejmladší. Jeho starší bratr František a sestra Ludmila se o Jaroslava hodně starali, takže z něj vyrostl jemný a starostlivý chlapec. Byl vychován jako evangelík, a to zejména farářem Janem Hrejsou z Jasenné, který se stal po smrti otce (při železničním neštěstí) jeho poručníkem. Děti chodily pomáhat na pole svým rodičům.

Po absolovování základní školy se šel učit automechanikem u pana Trávníčka ve Vizovicích, protože měl už od malička zájem o techniku. Když se vyučil, zůstal jako nejlepší učeň u Trávníčka a věnoval se opravování automobilů. Roku 1929 vstupuje do Sokola. Někdy v této době se začal zajímat o letadla a roku 1932 přešel k firmě Baťa, kde pracoval jako strojní zámečník.

V letech 1936 - 1937 se zapojuje do akce "1000 nových pilotů republice", kterou pořádal právě Baťa. Po absolovování základního kurzu pilota turistického letounu (10. května - 21. srpna 1936) ve Zlíně byl zapsán do poddůstojnické školy u 1. leteckého pluku T. G. Masaryka v Chebu. Tento zápis se uskutečnil 1. listopadu téhož roku a z poddůstojnické školy byl vyřazen 20. prosince 1936 s dobrým prospěchem a v hodnosti svobodníka. Velitelem této školy byl npor. Raimund Orel. Škola měla za cíl naučit budoucí piloty kázni, disciplíně a pořádku. Byla vlastně náhradou povinné vojenské služby.

Základní pilotní výcvik provedl u školní letecké jednotky v Prostějově 1. ledna 1937 až 23. června 1937. Tento výcvik absolvoval jako nejlepší z ročníku. Vojenský výcvik pilota dvoumotorových letadel Hala uskutečnil u 2. leteckého pluku v Olomouci mezi 3. červencem a 20. zářím 1937. Byl vyřazen s prospěchem velmi dobrým jako druhý nejlepší v ročníku. Velitelem cvičné letky byl škpt. let. Josef Wyzula. Když Hala splnil všechny tyto kurzy, byl zařazen do 63. letky 2. leteckého pluku dr. Edvarda Beneše v Olomouci jako pilot letec. Na desátníka byl povýšen v červenci 1938. Létal na mnoha typech letadel a do 3. března 1939, kdy jeho zápisník letů končí, nalétal přesně 900 letů v trvání 204 hodin 29 minut. Za svou kariéru v Československém vojenském letectvu odlétal několik výškových letů, např. 7. února 1939 dosáhl výšky 5650 metrů nad mořem. Nejvyšší výšky však dosáhl 26. července 1938 s des. asp. Kovářem na palubě, a to výšky 5820 metrů nad mořem.